Ритуальна їжа та годування-задобрювання

on

.cover1337

Серед різних прийомів, за допомогою яких регулюються взаємовідносини людини з надприродними силами, як найбільш популярний і пріоритетний виступає ритуальне «годування» духів.

Про нього згадується в більшості ранніх історичних пам’яток. Аж до початку ХХ століття цей магічний акт усвідомлювався як найбільш актуальний і дієвий в системі календарних, сімейних, поминальних, господарчо-промислових звичаїв і обрядів, при ворожіннях, в лікувальній практиці, на початку випасання худоби, при будівництві господарських і житлових об’єктів, в екстремальних ситуаціях (пошуки зниклого худоби, упокорення природної стихії, в період епідемій).

Персонажами символічного «годування» найчастіше виступають: душі  предків, нещодавно померлих родичів, «заложних» небіжчиків, духи-опікуни домашніх і господарських будівель, істоти-збагачувачі, «природні духи», духи хвороб, шкідливі істоти і стихії (дикі звірі, тварини-шкідники, градова хмара, буря, вітер), міфічні істоти, які представляли собою персоніфікацію часу або свята, персонажі християнського культу і ряд ін.

В якості ритуальної їжі, пропонованої міфічним істотам, фігурують практично будь-які продукти (м’ясо худоби і птиці, риба, гриби і ягоди, горіхи, мед, фрукти і овочі, яйця, боби і горох, сухе і варене зерно, молоко, коров’яче масло, зброджені напої і т.п.), однак головними видами безкровної жертви у слов’ян вважався хліб, зерно та інші борошняні і круп’яні вироби (млинці, кутя, різного роду каші, спеціально спечений ритуальний хліб, вівсяної кисіль). Особливе значення в ритуалах «годування» надавалося першому шматку, першої відокремленої порції, першим зібраним плодам, випеченим виробам або, навпаки, останнім частинам їжі (залишки їжі, крихти, кістки від з’їденої обрядової тварини, останній випечений хліб і т.п.).

Місця розміщення жертовної їжі в ритуалах «годування» багато в чому збігаються з локусами проживання (або тимчасового перебування) міфічних істот, відомими по  повір’ями. Це — кути будинку, божниця, стіл, місце під столом, вікна, піч, запіччя, димохід, сіни, горище, підвал, хлів, місце біля худоби, стовпи воріт, колодязь, перехрестя, межі полів, могила, поле, ліс, дерево , зарості певних рослин, водойми, вир, болото і т.п. Крім того, люди залишали їжу для духів поруч з різдвяним снопом, біля дожінальной «бороди», клали її на Бадняка, підвішували до новорічної ялинки, кидали в вогонь, закопували в землю.

Різноманітно представлені в  вірування і в календарних обрядах самі дії з ритуальною їжею, призначеної для частування духів. Вважалося, наприклад, що акт символічного «годування» духів здійснювався тоді, коли господарі запрошували душі предків (і інші персонажі) до спільної святкової трапези, що влаштовується в будинку; викладали по ложці від кожного блюда на стіл, під стіл, на особливу тарілку, яку потім виносили за межі будинку; розкидали їжу по кутах будинку, підкидаючи її вгору до стелі, викладали на божницю, кидали за вікно, за піч і т.п .; виносили на подвір’я стіл з частуванням; розміщували їжу на горищі або даху, в саду на фруктових деревах; відносили на могили родичів; закидали у воду або колодязь, поминаючи потонулих рідних; з’їдали самі, вважаючи, що все з’їдене живими » за душі померлих» передається їм на» той світ «. У зв’язку з широко поширеним у всіх слов’ян повір’ям про те, що душі померлих насичуються парою від гарячої їжі, люди в дні календарних поминок розкладали по вікнах, кутах будинку, на столі шматки гарячого хліба , перший спечений млинець, жменьку куті, вареного гороху тощо, «щоб душі поїли». .

Судячи з вербальних формул, супутнім актам символічного «годування», по мотивуванням ритуальних дій, цільові установки звичаю зводяться до кількох змістових стереотипів: прагнення людини увійти в контакт з істотою, залучаючи її відповідним частуванням; необхідність виділити для духів предків частину загальносімейних благ, щоб продемонструвати виконання своїх зобов’язань перед померлими; нагодувати шкідливих міфічних істот з метою їх задобрювання і примирення (пор. приклади, коли частування готувалося спеціально для духів хвороб); спроба заманити демонів у віддалені місця (щоб позбутися від них) особливим частуванням, яке люди виносили за межі села і т.п.

Однак в основі більшості мотивів подібних текстів, включених в обряди символічного «годування», лежить логічна формула: «я даю тобі, щоб ти дав мені». У самому ранньому джерелі, згадується ритуали аналізованої групи (мова йде про «Каталог магії Рудольфа», датованому XIII століттям, в якому засуджувалися язичницькі звичаї населення Сілезії), говориться про те, що «в ніч Різдва Христового невірні залишають (на ніч) накритим стіл для небесної володарки, щоб вона їм всіляко допомагала «(Karwot 1995 року, s.23). За свідченням М. Федеровского, рясне частування на «діди» білоруси готували для того, «щоб душі з того світу у всьому б допомагали мешканцям землі родичам» (Federowski 1897 s.267).

Концепція дарообміну у взаєминах людини з потойбічними силами проявляється у великій кількості текстів, заснованих на ідеї частування міфічних істот взамін за очікувану послугу з їх боку. Пор. такі ст.-слав. приклади: «Дідусь-суседушка, на хліб та сіль, а мені дай здоров’я»; «Ось тобі, цар-мураха, для розговіння перше яйце, а мені дай приплід добрий овець»; «Дамавік-дамавий! Примі ат мяне хліб-сіль — люби маих коней і даруй»; «Ось тобі, Ілля, борода — на літо уроди нам жита та вівса»; «Буслов, Буслов, на Табі галёпу, а мені дай жита копу»; щоб відшукати зниклу худобу, роблять «относ » русалкам  який і відносять, кажучи: «Прошу вас, русалки, мій дар прийміть, а худобину поверніть» (Виноградова 1988, с.279).

Таким чином, «годування» міфічних істот вважалося надійним засобом заручитися їх допомогою в господарстві, в промислових підприємствах, в вкладанні вдалого шлюбу, в отриманні відомостей про майбутнє, при спробах знайти зниклий худобу, в лікуванні хвороб і т.п.

переклад книги «Фолькльор и постфольклор : структура, типология, семиотика»..та вставки мої

 

Реклама

Добавить комментарий

Please log in using one of these methods to post your comment:

Логотип WordPress.com

Для комментария используется ваша учётная запись WordPress.com. Выход /  Изменить )

Google+ photo

Для комментария используется ваша учётная запись Google+. Выход /  Изменить )

Фотография Twitter

Для комментария используется ваша учётная запись Twitter. Выход /  Изменить )

Фотография Facebook

Для комментария используется ваша учётная запись Facebook. Выход /  Изменить )

Connecting to %s